پرجمعیت ترین کشورهای جهان کدامند؟

رسانه کلیک – در این مطلب به معرفی پرجمعیت ترین کشورهای جهان پرداخته ایم که اکثرا جزو کشورهای وسیع جهان نیز به شمار می روند.
کره زمین دارای کشورهایی است که برخی از آن ها بسیار کم جمعیت و برخی دیگر بسیار پرجمعیت هستند (کم جمعیت ترین کشورها در جهان کدامند؟). جمعیت کره زمین بر اساس برآورد اداره آمار آمریکا در دسامبر 2017، بیش از 7 میلیارد و 600 میلیون نفر برآورد شد.
جمعیت جهان از هنگام پایان قحطی بزرگ و مرگ سیاه (همه‌ گیری طاعون) در سال 1350 میلادی، رشد سریعی را آغاز کرد و از جمعیت حدود ۳۷۰ میلیون نفر، به مقدار فعلی افزایش یافت. در ادامه همراه کلیک باشید تا با پرجمعیت ترین کشورهای جهان آشنا شوید.

1- چین

چین با داشتن جمعیتی معادل 1 میلیارد و 417 هزار نفر، در فهرست پرجمعیت ترین کشورهای جهان در جایگاه اول قرار می گیرد. این کشور که در شرق آسیاواقع شده پس از روسیه، کانادا و آمریکا، چهارمین کشور وسیع جهان نیز محسوب می شود (با بزرگترین کشورهای جهان آشنا شوید). چین با ۱۴ کشور مرز مشترک دارد. از مهم ترین جاذبه های گردشگری این کشور می توان به دیوار چین اشاره کرد که سالانه میلیون ها گردشگر را به این کشور جذب می کند.

2- هند

کشور هند نیز مانند چین در قاره آسیا واقع شده، با جمعیتی معادل 1 میلیارد و 350 هزار نفر، دومین کشور فهرست پرجمعیت ترین کشورهای جهان محسوب می شود. هند مساحتی حدود ۳٬۴۰۲٬۸۷۳ کیلومتر مربع داشته که 2 برابر مساحت کشور ایران است. هند همچنین به علت وجود اقوام گوناگونی که در آن زندگی می کنند، به کشور 72 ملت شهرت دارد. این کشور با پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، چین و برمه هم‌ مرز است.

3- ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا با جمعیتی حدود 326 میلیون نفر، سومین کشور در فهرست پرجمعیت ترین کشورهای جهان محسوب می شود. ایالات متحده آمریکا کشوری متشکل از 50 ایالت، پنج سرزمین خودمختار و شماری از جزایر پراکنده است که مساحت آن ها روی هم حدود ۹٬۸۳۳٬۵۱۷ کیلومتر مربع است. ایالات متحده بزرگ ‌ترین اقتصاد دنیا را داراست که با در نظر گرفتن تاریخ مهاجرت پرشمار به این کشور از قرن هفدهم، آن را می‌توان نقطه تلاقی فرهنگ‌های مختلف دنیا دانست.

4- اندونزی

کشور اندونزی با داشتن جمعیتی معادل 266,794,980 نفر، چهارمین کشور در فهرست پرجمعیت ترین کشورهای جهان به شمار می رود. این کشور در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار گرفته است. نام این کشور به تنهایی حقیقت جالبی را در خود جای داده؛ زیرا از دو واژه لاتین ایندوس (Indus) به معنی هندی و واژه یونانی نسوس (nesos) به معنی جزیره تشکیل شده است. این کشور با داشتن 17 هزار جزیره که 6 هزارتای آن ها مسکونی هستند، بزرگترین مجمع الجزایر جهان نیز محسوب می شود.

5- برزیل

برزیل علاوه بر قرار گرفتن در جایگاه پنجم فهرست پرجمعیت ترین کشورهای جهان، بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور آمریکای جنوبی نیز به شمار می رود. این کشور جمعیتی حدود 211 میلیون نفر داشته که زبان رسمی آن ها پرتغالی است. کشاورزی در برزیل بسیار پررونق بوده و این کشور بزرگترین صادرکننده قهوه در جهان نیز محسوب می شود. در برزیل تنوع آب و هوایی زیادی وجود دارد؛ اما بخش بزرگی از آن گرمسیری و پوشیده از جنگل های بارانی آمازون است.

6- پاکستان

پاکستان، کشوری در جنوب شرقی آسیا بوده و پایتخت آن اسلام آباد نام دارد. این کشور با داشتن جمعیتی حدود 201 میلیون نفر، ششمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود. کی تو که دومین قله بلند جهان پس از اورست است نیز در کشور پاکستان قرار دارد. پاکستان همچنین دارای فرهنگی بسیار منحصر به‌فرد و غنی بوده که طی سالیان دراز خدشه ای به آن وارد نشده است. این کشور در جنوب، مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان داشته و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با چین هم مرز است.

7- نیجریه

نیجریه با داشتن حدود 196 میلیون نفر جمعیت، هفتمین کشور در فهرست پرجمعیت ترین کشورهای جهان است. نیجریه همچنین پرجمعیت ‌ترین کشور جهان با اکثریت سیاه‌ پوست است. این کشور در غرب آفریقا واقع شده، پایتخت آن آبوجا و بزرگ ‌ترین شهر آن لاگوس است. تاریخ اولین سکونت در این کشور به نه هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می ‌گردد. در قرن 19 میلادی این کشور توسط انگلیس به استثمار کشیده شد تا اینکه در سال 1960 مجددا استقلال خود را به دست آورد.

8- بنگلادش

بنگلادش جمعیتی حدود 166 میلیون نفر دارد؛ بنابراین در فهرست پرجمعیت ترین کشورهای جهان در جایگاه هشتم قرار می گیرد. بنگلادش از نظر جغرافیای سیاسی در محاصره کامل هند قرار دارد و به دلیل واقع بودن در شبه قاره هند، شدیدا تحت تاثیر آن بوده و در نظام بین‌ المللی، مهم ترین روابط را با هند دارد. بخش کوچکی از مرزهای زمینی این کشور نیز در اشتراک با برمه است. بنگلادش در موسیقی، معماری، مجسمه ‌سازی و نقاشی پیشینه ‌ای غنی دارد.

9- روسیه

روسیه، پهناورترین کشور جهان با داشتن جمعیتی معادل 144 میلیون نفر، نهمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع بوده و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی و همچنین با دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد. این کشور تا پیش از قرن هجدهم حکومتی نه چندان نیرومند در خاور اروپا بود و چندان پهناور نیز نبود؛ تا اینکه در آغاز قرن هجدهم میلادی و با اصلاحاتی که تزار پتر بزرگ انجام داد، این کشور به امپراتوری پهناور و نیرومندی بدل شد.

10- مکزیک

مکزیک که کشوری در آمریکای شمالی است، حدود 130 میلیون نفر جمعیت داشته و دهمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود. زبان اداری و کاربردی در مکزیک زبان اسپانیایی است؛ اما این کشور زبان رسمی ندارد و از سال 2003، حدود 62 زبان بومی سرخ ‌پوستی نیز به عنوان «زبان‌های ملی» در این کشور ثبت شده و رسمیت یافته‌ است. مکزیک بزرگ‌ ترین کشور اسپانیایی ‌زبان جهان است و حدود یک ‌سوم از کل اسپانیایی ‌زبان ‌های جهان در آن زندگی می ‌کنند.

Comments

Popular posts from this blog

۸ خاصیت شگفت‌انگیز خرمالو برای بدن

ظاهرا تولید انبوه ایرپاور اپل آغاز شده است

GPS چیست و چگونه کار می‌کند؟